ابتدا از سلامت پریز و دوشاخه و وجود برق مطمئن شوید. سپس بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از اتصال دوشاخه به پریز، توسط ولت متر میزان برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.
ابتدا از سلامت پریز و دوشاخه و وجود برق مطمئن شوید. سپس بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از اتصال دوشاخه به پریز، توسط ولت متر میزان برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید. اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید. البته در صورتی که در بررسی دوشاخه، عیب خاصی مشاهده نشده باشد.
در بعضی از کولر گازی ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور می کند. در صورتی که کلید قدرت معیوب است، به سبب عدم وجود فاز در مدار، عیب ۱ مشاهده می شود. کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دوشاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد، بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید.
اهم متر را بر روی رنج R*1 قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید. اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت OFF عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد.
در صورتی که در سیم کشی مدار اصلی، یکی از سیم های فاز یا نول قطع شده باشد، عیب ۱ به وجود می آید. بنابراین بایستی صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود.
در این حالت، یکی از احتمالات این است که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتور فن قطع شده باشد. بنابراین ضمن بررسی دو خط مذکور، در صورت مواجه با پارگی و یا جداشدن سیمی از کنتاکت خود، عیب را بر طرف سازید تا فن به کار خود ادامه دهد.
در ابتدا، کولر گازی را از برق جدا نموده و کنتاکت های کلید فن را جدا کنید. سپس یکی از رابط های اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار دهید. با زدن کلید، باید با اتصال رابط دوم اهم متر برروی یکی از پایه ها، عقربه منحرف شده و در حدود صفر بایستد.
در حالت ۲، کلید رابطین اهم متر بر روی کنتاکت مشترک و یکی دیگر از پایه ها ارتباط نشان خواهد داد و از آن جا که فن به هیچ وجه روشن نمی شود در آزمایش کلید هیچ کدام از حالت های کلید انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی سازد، کلید را تعویض کنید تا موتورفن با حرکت کلید راه افتد.
برای مطالعه مقاله کامل به این لینک مراجعه کنید.