درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

دیگ بخار چگالشی و نحوه کار آن

در ساختمان ها از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مختلفی استفاده می کنند که با توجه به نوع کاربری، شرایط محیطی و شرایط اقتصادی، طراحان و مهندسان اقدام به ساخت چنین سیستم هایی می کنند. در این مقاله به بررسی کلی یکی از سیستم های به کار رفته در تأسیسات ساختمان به نام دیگ بخار چگالشی پرداخته شده است.

دیگ بخار

دیگ بخار یا بویلر جزء اصلی ترین تجهیزات گرمایشی است که امروزه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. علاوه بر مصارف مسکونی، استفاده از آن در صنعت هم به طور چشمگیری گسترده شده است. در حقیقت بویلر دستگاه یا محفظه بسته‌ ای است که در آن آب به وسیله حرارت، به بخار پرفشار تبدیل می شود. در حال حاضر سیستم های دیگ بخار به نحوی طراحی و مدیریت می شوند تا کارایی را افزایش و هزینه های جاری و مرتبط با بهره برداری را کاهش دهند.

دیگ بخار چگالشی

در یک دیگ معمولی، با احتراق سوخت گازهای داغ تولید می‌شود که با گذشتن از مبدل حرارتی بیشتر این انرژی به آب منتقل می‌شود، که باعث بالا رفتن دمای آب می‌شود. بخار آب یکی از گازهای داغ تولید شده در فرایند احتراق است، که نتیجه ترکیب هیدروژن با اکسیژن می‌باشد. در دیگ‌های چگالشی (کندانسینگ)، حرارتی را که توسط خروج گازهایی داغ تلف می‌شود، جذب شده و بخار آب موجود با از دست دادن گرمای نهان تبخیر به آب مایع (یا به اصطلاح به کندانس) تبدیل می‌شود و این گرمای نهان نیز به آب داده می‌شود که این عمل اضافی می‌تواند بازدهی را تا ۱۰- ۱۲% بالا ببرد .

در صنعت تأسیسات و ساختمان، بویلرهای چگالشی یک گزینه مناسب و پرطرفدارند، زیرا توانایی آن را دارند که با بازیابی انرژی هدر رفته در نمونه مشابه بویلر معمولی، بازدهی فوق العاده ای دارند و تقریباً بازده آنها به بیش از ۹۰% می تواند برسد. کاربرد و استفاده های بویلرهای چگالشی نیز به دلیل مزایا و فواید زیادی که دارند و همچنین به علت سهولت ترکیب با سایر سیستم ها زیاد است؛ علی رغم این موضوع، چنین سیستم هایی از نظر کارکرد و طراحی با دیگ های بخار متداول اختلاف های زیادی دارند.

در زمان های نه چندان دور، استاندارد صنعت برای دیگ های بخار آب گرم براساس یک دیگ غیر چگالشی بود. در چنین دیگ هایی، دمای آب گرم برگشتی به بویلر باید از دمای کندانس گازهای تنوره بالاتر باشد تا احیاناً آسیبی به دیگ وارد نشود. این استاندارد در مورد بویلرهای چگالشی صدق نمی کند، چون مبدل های حرارتی مربوط به آنها از موادی ساخته می شوند که می توانند تأثیرات کندانس را متحمل شوند. در واقع، رابطه مستقیمی بین افزایش تشکیل کندانس گاز تنوره و بهره های بازدهی دیگ وجود دارد. بنابراین هدف نهایی باید کاهش حداکثری ممکن دمای آب برگشتی به دیگ برای کندانس کردن گاز تنوره باشد.

برای مطالعه متن کامل مقاله به مجله تآسیساتی سایت ونداد تجهیز مراجعه کنید.

نکاتی که برای خرید کولر گازی ایستاده کوچک بهتر است بدانید!

کولر گازی ایستاده کوچک

در فصول گرم سال که خنک سازی محیط از مهمترین دغدغه های مردم می باشد، یکی از وسایل سرمایشی که می تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود، کولر گازی ایستاده کوچک یا کولر گازی پرتابل کوچک خواهد بود. این وسیله گرمایشی از جمله تجهیزات سرمایشی قابل حمل می باشد که نسبت به کولر آبی، خنکی بیشتری دارد و هوای مطبوع تری را ایجاد می کند.

 

ادامه مطلب ...