درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

انواع سیستم های تهویه هوا

سیستم های تهویه مطبوع اساسا به انواع زیر تقسیم می شوند:

1.     سیستم های انبساط مستقیم

2.     سیستم های تمام آب

3.     سیستم های تمام هوا

4.     سیستم های هوا-آب

5.     سیستم های پمپ حرارتی



سیستم های انبساط مستقیم:

این سیستم شامل یک واحد تهویه کننده خودکفاست که می تواند در داخل فضای مورد تهویه یا در مجاورت آن نصب شود. مایع مبرد مستقیما در داخل کویل های این واحد تبخیر گردیده هوای عبوری از روی کویل ها و نتیجتا فضای اتاق را خنک می کند. گرمایش فضای مورد تهویه می تواند توسط همین واحد و یا به طور جداگانه صورت پذیرد.


سیستم تمام آب

در این سیستم سیال ناقل حرارت (آب سرد یا آب گرم )در محل جداگانه ای تهیه شده به داخل کویل های مبدل حرارتی اتاق (مثلا فن کویل )ارسال می گردد و در آنجا هوایی را که توسط بادزن با سرعت از روی کویل عبور می کند، سرد یا گرم می نماید.

سیستم تمام هوا

در این سیستم دستگاه تهیه کننده هوای مطبوع در محلی دور از فضای مورد تهویه قرار می گیرد. سیال ناقل حرارت (آب سرد ،آب گرم یا بخار ) به داخل کویل های دستگاه تهویه مطبوع مرکزی (هوا ساز) ارسال شده هوایی را که توسط بادزن به سرعت از روی این کویل ها عیور داده می شود سرد یا گرم می کند. این هوا پس از انجام یک سلسله تحولات دیگر (از قبیل رطوبت زنی و ...) از طریق سیستم کانال، به فضای مورد تهویه فرستاده می شوند.

 

 سیستم هوا-آب

در این سیستم، آب گرم و یا آب سرد تهیه شده در دستگاه هایی که دور از فضای مورد تهویه قرار دارند، به داخل مبدل حرارتی اتاق ارسال گردیده بخش اعظم بار حرارتی اتاق را جبران می کنند. از طرف دیگر مقداری هوای گرم یا سرد که آن نیز در یک دستگاه هواساز مرکزی تهیه شده، به اتاق فرستاده می شود که وظیفه تامین تنها اندکی از بار حرارتی اتاق را بر دوش دارد ولی در عوض نیاز اتاق را به هوای تازه بر آورده می کند مبدل حرارتی اتاق می تواند یک واحد القایی یا یک پانل تشعشعی باشد.

 

 

سیستم پمپ حرارتی

سیستمی است که قابلیت سرمایش یا گرمایش ساختمان را به اقتضای فصل دارد. این سیستم اساسا یک واحد تبرید است که می توان از طریق یک شیر مخصوص، مسیر سیال مبرد را که در آن تغییر داده اواپراتور آن را به کندانسور یا بالعکس تبدیل نمود. بدین ترتیب هوا در عبور از روی کویلی که در تابستان نقش اواپراتور را بازی می کند، خنک شده و در زمستان با گذر از روی همین کویل که توسط شیر مخصوص تبدیل به کندانسور شده است، گرم می گردد.


برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع تجهیزات مشابه می توانید به مجله  فروشگاه اینترنتی ونداد تجهیز مراجعه کنید.