درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

انواع فن کویل ، ظرفیت و متراژ ساختمان

همان طور که اسم فن کویل مشخص است، این سیستم از‌ یک فن و کویل تشکیل می‌شود. جنس کویل به طور معمول از لوله مسی به همراه پره آلومینیومی‌ ساخته می‌شود. با توجه به محصل نصب فن کویل، می‌توان آن را به صورت توکار یا روکار و هچنین از نظر گرمایش و سرمایش تقسیم‌بندی کرد.

 

انواع فن کویل کاربرد فراوانی در ساخمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی دارد. در ساختمان­‌های چند اتاقه که می خواهیم دمای هر اتاق را به طور جداگانه تنظیم کنیم، فن کویل یک سیستم مناسب محسوب می­‌شود. این دستگاه در فصل‌های گرم سال با گردش آب سرد تولید شده بوسیله چیلر، هوا را خنک می­‌کند. در فصل‌های سرد سال نیز آب گرمی که بوسیله موتورخانه یا پکیج تولید می‌شود را به گردش درآورده و هوای گرم تولید می­‌کند.

انواع فن کویل از لحاظ نوع گرمایش و سرمایش

یکی از تقسیم­‌بندی‌­های فن کویل، قابلیت انجام عملیات گرمایشی و سرمایشی آن به صورت هم‌زمان و به‌صورت جداگانه است. اما به طور کلی، فن کویل­ها با طراحی دو لوله و یا چهار لوله تولید و عرضه می‌شوند. همین ویژگی، آنها را از نظر گرمایشی و سرمایشی متنوع کرده است.

فن کویل­های چهار لوله: این فن کویل‌ها دارای دو لوله برای ورود آب و دو لوله برای خروج آب هستند. در فن‌کویل‌های چهار لوله این قابلیت وجود دارد که به‌طور همزمان، هم آب گرم وارد سیستم شود و هم آب سرد. در نتیجه می‌توان یک اتاق را سرد و اتاق دیگر را گرم کرد.

فن کویل­های دو لوله: در فن کویل­های دو لوله، یک لوله برای ورود آب و یک لوله برای خروج آب تعبیه شده است و نمی­‌توان به طور همزمان یک اتاق را در یک ساختمان گرم و اتاق دیگر را خنک کرد. در این سیستم‌­ها، کل فضای ساختمان می­‌تواند به‌طور همزمان گرم و یا به‌طور همزمان خنک شود.

 

انواع فن کویل از نظر نوع نصب

فن کویل­ها را از نظر نوع نصب می‌توان به دو نوع توکار و روکار تقسیم کرد. فن کویل­های توکار فضایی را در داخل محیط اشتغال نمی‌کنند و تنها دریچه آنها قابل رویت است. به فن­‌کویل­‌های توکار، فن کویل­‌های سقفی نیز می­گویند.

فن کویل روکار اما در فضای ساختمان دیده می­‌شود. با این حال، به خاطر اینکه دستگاه ظاهری مناسب و کم حجم دارد، مشکلی برای دکوراسیون داخلی ایجاد نمی‌کند. 

ظرفیت فن کویل و متراژ ساختمان تناسب مستقیم دارند که در مجله ونداد تجهیز می توانید جزئیات بیشتری را مطالعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.