درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

آنچه باید درباره سرویس کولر گازی بدانید

نگهداری از انواع کولر گازی و سرویس به موقع آن، نقش مهمی در بهبود عملکرد آن دارد. بنابراین، لازم است همه ساله قبل از رسیدن فصل گرماکولر گازی خود را سرویس کنید. و البته اگر از کولر گازی برای گرمایش نیز استفاده می‌کنید، در آغاز فصل سرما نیز باید سرویس را انجام دهید.

شما هم می‌توانید خودتان کولر گازی منزل‌تان را سرویس کنید و هم می‌توانید این کار را به تعمیرکار کولر واگذار کنید. اما اگر تمایل دارید خودتان این کار را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با اجزاء و قطعات کولر گازی، طرز کار، نحوه سرویس دستگاه، و نکات مهم آن بیشتر آشنا شوید.

ابتدا لازم است بدانید برای عملکرد مؤثر و بهینه کولر گازی، فیلتر، کویل، و پره‌های آن نیازمند تعمیر و نگهداری دوره‌ای هستند. به همین خاطر توصیه می‌شود برای افزایش راندمان کولر، در فواصل منظم از سالم­ و تمیز بودن این اجزا مطمئن شوید.

فیلتر کولر گازی

اگر می‌خواهید همواره از عملکرد کولر گازی و باد سرد آن راضی باشید، بهتر است به­ صورت منظم و دوره‌ای فیلترهای آن را تمیز کنید. وقتی فیلتر کولر گازی کثیف باشد، جریان هوا نمی‌تواند از آن عبور کند و درنتیجه بهره‌وری سیستم به میزان قابل توجهی کاهش می‌­یابد. در حالی‌ که اگر فیلترها را تمیز کنید، عملکرد کولر حدود 5 تا 15 درصد بهتر خواهد شد.

کویل کولر گازی

کویل اواپراتور و کندانسور به مرور زمان گرد و غبار بسیاری به خود جذب می‌کنند. با وجود اینکه فیلترهای کولر گازی مانع از ورود گرد و غبار به کویل اواپراتور می‌شوند، باز هم با گذشت زمان، مقدار زیادی گرد و خاک در کویل اواپراتور جمع می‌شود. در این حالت گرد و غبار روی کویل را می­پوشاند و مانع از تبادل حرارت آن می‌شود. درنتیجه لازم است هر سال کویل اواپراتور را بررسی و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.

البته جلوگیری از ورود گرد و غبار موجود به داخل کویل کولر گازی نیز کار ساده‌ای است. کافیست همیشه اطراف آن را حداقل تا شعاع 60 سانتی‌متری­ تمیز نگه ‌دارید.

برای شستن کندانسور کولر گازی اسپلیت کافی است با استفاده از کارواش خانگی یا شیلنگ آب، روی آن آب بریزید تا گرد و غبار آن کاملاً شسته و تمیز شود. پس از شستن کندانسور، اجازه دهید به‌صورت کامل خشک‌ شود و یکی دو ساعت بعد اسپلیت را روشن کنید.

پره‌های کویل اواپراتور و کندانسور

پره‌ها و فین‌های کویل اواپراتور و کندانسور نیز می‌بایست عاری از گرد و غبار باشند تا بتوانند تبادل حرارت را به خوبی انجام دهند. پیشنهاد می­شود برای شست­وشوی این پره‌ها از آب، مسواک و یا یک برس نرم استفاده کنید. البته برخی از فروشندگان کولر گازی، ابزاری به نام «شانه پره» را برای همین منظور به مشتری ارائه می‌دهند. با وجود این، اگر اسپلیت در محلی نزدیک آشپزخانه نصب شده باشد، این پره‌ها و فین‌ها با یک لایه چربی پوشانده می‌شوند که به‌سادگی و تنها با آب و برس پاک نخواهند شد. در این صورت بهتر است از اسپری‌های گاز پاک‌کن استفاده کنید تا چربی‌ها خیلی آسان از روی پره‌های کویل پاک شوند.

نگهداری کولر گازی

یکی از مواردی که باید در نگهداری کولر گازی و یا اسپلیت در نظر داشت، عایق‌بندی و درزگیری اطراف پنجره و همینطور خود کولر گازی است. بنابراین، بهتر است با شروع فصل گرما، نحوه عایق‌بندی و درز پنجره‌ها را وارسی کنید. چرا که اگر درزها به‌خوبی گرفته نشده باشند، هوای سرد از پنجره خارج می­شود و ضمن فشار آوردن به کولر، مصرف برق آن نیز افزایش می‌یابد.

در فصل زمستان نیز اگر از کولر گازی برای گرمایش استفاده نمی‌کنید و آن‌را خاموش نگه می‌دارید، بهتر است قسمت بیرونی آن را بپوشانید تا در برابر سرما آسیب نبیند.

علاوه بر این همیشه مجاری تخلیه پنل داخلی کولر را بررسی کنید. چرا که در بعضی مواقع، این مجاری کیپ و مسدود می­شوند. این سبب می‌شود رطوبت اضافی در مسیر مجاری تخلیه باقی بماند و به‌مرور به رنگ دیوار و یا کاغذ دیواری منزل آسیب بزند. برای همین، هر از گاهی یک سیم سخت را وارد مجاری تخلیه کنید تا مطمئن شوید که مسدود نشده و راه خروجی آب باز است.

سرویس کولر گازی خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید

پیشنهاد می‌شود برای سرویس کولر گازی خود از تکنسین و تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. او به‌راحتی می‌تواند علاوه بر سرویس کولر گازی، دیگر مشکلات و نیازهای احتمالی آن را تشخیص داده و برطرف کند.

تعمیرکار حرفه‌ای می‌بایست میزان سرمای کولر را بررسی و نشت گاز مبرد را با استفاده از دستگاه نشتی­‌سنج چک کند. او در مواقع لزوم، نشتی سیستم مرکزی را بررسی و آن را برطرف می­کند. همچنین، در کنار شست­وشوی پنل و کندانسور، موتور فن‌ها را، در صورت لزوم، روغن‌کاری می­‌کند،کمپرسور را چک می‌نماید، و میزان جریان هوا در کویل اواپراتور را اندازه می­گیرد. علاوه ‌بر این، تعمیرکار کولر گازی ترمینال‌های برق را بازبینی نموده و آن‌ها را تمیز و محکم می­‌کند؛ و در صورت لزوم آن‌ها را با عایق می­‌پوشاند.