درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

درباره تهویه مطبوع

در این وبلاگ درباره انواع سیستمهای مطبوع صحبت خواهیم کرد

آشنیی با مینی چیلر و کاربرد آن

مینی چیلرها در واقع چیلرهای کوچکی هستند که با خنک کردن آب درون اواپراتور و فرستادن آن به فن کویل سرمایش ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری کوچک را تأمین می‌کنند. مینی چیلرها نسبت به چیلرها کوچک‌تر هستند و ظرفیت پایین‌تری دارند. این دستگاه‌ها به شکل کندانسور هوا را خنک می‌سازند. در نتیجه نیازی به برج خنک‌کن ندارند. این چیلرهای کوچک به طور کلی جمع و جور هستند و بدون نیاز به موتورخانه در اماکن مورد نیاز نصب می‌شوند.

ساختار مینی چیلر

در اصل مینی چیلرها پمپ حرارتی هستند که آب گرم مورد نیاز در فصل زمستان را تأمین می‌کنند. مینی چیلر هوا خنک ترکیبی از مدار آب خنک شونده و سیکل تبرید است. کمپرسور گاز مبرد را از طریق لوله کشی به کویل کندانسور می‌فرستد و در آنجا با تبادل حرارتی به شکل مایع درمی آید. مایع مبرد از شیر انبساط عبور می‌کند و پس از برداشته شدن فشار به خاطر گرماگیری تبخیر می‌شود. مایع مبرد از لوله‌های کویل عبور می‌کند و با حرارت دوباره به گاز تبدیل می‌شود و به کمپرسور برمی‌گردد و سیکل تکرار می‌شود. مبرد در اواپراتور داخل مخزن آب قرار می‌گیرد و حرارت آب را جذب می‌کند. درنتیجه آب خنک می‌شود و به‌عنوان منبع سرمایش برای فن کویل‌ها و هواسازها عمل می‌کند و هوای محیطی را خنک می‌کند.


کاربرد مینی چیلر

مینی چیلرها برای خنک کردن دستگاه صنعتی نیز استفاده زیادی دارند. چیلرها و مینی چیلرها بهترین گزینه برای استفاده در دستگاه‌هایی هستند که به کنترل دقیق دما نیاز دارند. چیلرهای صنعتی دو نوع چیلر آب سرد و هوا خنک دارند که تفاوتشان در سیستم تبرید است. چیلرهای هوا خنک نیازی به منبع آب ندارند و نسبت به چیلرهای آب خنک کوچک‌ترند.
مینی‌چیلر هوا خنک دستگاهی است که برای تهویه هوا در فصل‌های مختلف به کار می‌رود. به‌واسطه فناوری اینورتر موجود در مینی چیلرها، می‌توان شرایط آب خروجی را دقیق‌تر کنترل کرد. درنتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و عملکرد دستگاه بالا می‌رود. این مینی چیلرها که سیستم تهویه یکپارچه‌ای دارند به‌راحتی نصب می‌شوند و به خاطر عدم نیاز به کانال‌کشی فضای کمی اشغال می‌کنند. مینی چیلرها از اواپراتور، کمپرسور، فن و کندانسور تشکیل شده‌اند. نوع سیستم کنترل، نوع کندانسور و اپراتور، و اینورتر بودن یا نبودن دستگاه مینی چیلر، ازجمله مواردی هستند که روی قیمت آن تأثیر می‌گذارند. هنگام انتخاب و خرید مینی چیلرها باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله اینکه دستگاه باید حتماً مطابق با استاندارد باشد.
تنها تفاوت مینی چیلرهای هوا خنک با چیلرهای تراکمی هوا خنک ظرفیت هوادهی پایین‌ترشان است؛ چیزی حدود ۱۴ تا ۳۰ کیلو وات در هر دقیقه. مینی چیلرها دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که برای فضاهای کوچک با متراژ پایین مناسب‌اند.


عملکرد مینی چیلر

دستگاه‌های چیلر یک سیستم خنک‌کننده حلقه بسته برای خنک سازی مایع مبرد دارند. کمپرسور، این مایع مبرد را از طریق این حلقه بسته از خازن به دستگاه پخش کننده، به اواپراتور، و نهایتا کمپرسور انتقال می‌دهد. شیر یا لوله مویرگی که داخل دستگاه قرار دارد مبرد را اندازه می‌گیرد. با از دست رفتن گرمای تبخیر کننده دمای مایع پایین می‌آید و دمای مبرد بالا می‌رود. مبرد گرم شده وارد خازن می‌شود.


مزایا و معایب کولر آبی

 کولر آبی دستگاه سرمایشی متداولی است که مصرف آن قدمت دیرینه‌ای در ایران دارد. قیمت تمام شده ارزان کولر آبی، استفاده آسان و مصرف برق پایین در مقایسه با دیگر دستگاه‌های تأمین سرمایش بخصوص کولرهای گازی باعث شده که کولر آبی گزینه نخست مصرف کننده‌ها در مناطق آب و هوای خشک باشد.

کولر آبی برای تأمین سرمایش از فرایند سرمایش تبخیری بهره می‌برد. اجزای تشکیل دهنده کولر آبی عبارت‌اند از:

  • فن
  • پوشال
  • بدنه از جنس ورق گالوانیزه
  • الکتروموتور
  • پمپ آب

کولرهای گازی محاسن قابل‌توجهی دارند اما به خاطر قیمت اولیه بسیار بالا در مقایسه با کولرهای آبی معمولاً گزینه نخست مصرف کننده‌ها برای خرید نیستند و جمعیت بیشتری سراغ کولرهای آبی می‌روند. 

در کنار این محاسن، کولر آبی معایبی هم دارد که باید به آن‌ها توجه کرد ازجمله:

  1. استفاده از آب به‌عنوان سیال و مصرف بالای آب با توجه به بحران کنونی آب
  2. احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی در تجهیزات
  3. عدم تنظیم دمای مطلوب، صرفاً دو دور تند و کند دارد.
  4. امکان انتقال آلودگی محیطی هوای بیرون به داخل
  5. احتمال انتقال عوامل بیماری‌زای قارچی و حساسیت‌زا به این خاطر که پوشال مرطوب جای مناسبی برای رشدقارچ و عوامل بیماری‌زا است.

برای مطالعه بیشتر در زمینه مزایا و معایب کولر آبی به مجله ونداد تجهیز مراجعه کنید.

انواع کاربرد سرمایش جذبی

در این مطلب قصد داریم شما را با سرمایش جذبی و کاربردهای آن آشنا کنیم . 
سرمایش جذبی
سرمایش جذبی که نام دیگر آن برودت جذبی و چیلر جذبی است یکی از راه‌های تولید کننده سرما می‌باشد که تفاوت آن با راه‌های دیگر این است که در این روش از یک منبعی مانند خورشید که تولید کننده گرما است برای ایجاد سرما استفاده می‌شود. این روش تولید سرما برای سرد کردن مواد غذایی در کاروان و سرد کردن بناهایی که دارای منبع تولید کننده گرما با قیمت پایین هستند استفاده فراوانی می‌شود.
کاربرد دستگاه سرمایش جذبی در صنعت
یکی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه سرمایش جذبی، در صنایع مختلف مانند صنعت پزشکی، چاپ و غیره است. در این صنایع از سرمایش جذبی برای سرد کردن محصولات مختلف استفاده می‌شود. سرمایش جذبی مورد استفاده در صنعت با نوع خانگی آن در مدت استفاده و ظرفیت آن تفاوت دارد. تفاوت این دو در این است که از دستگاه سرمایش جذبی در صنعت در تمام روزهای سال استفاده می­‌شود. اما دستگاه سرمایش جذبی در خانه فقط در فصول گرم برای سرد کردن هوا کاربرد دارد. به علاوه دستگاه سرمایش جذبی که در صنعت استفاده می‌شود دارای ظرفیت خیلی بیشتری نسبت به نوع خانگی آن می‌باشد. برخی از کاربردهای دستگاه سرمایش جذبی در صنعت عبارتند از:
صنایع پلاستیک سازی؛ پلاستیک تولید شده بسیار داغ است و نیاز به سرد کردن دارد که توسط دستگاه سرمایش جذبی سرد می‌شود.
در صنایع چاپ به دلیل وجود اصطکاک و کوره‌ای که در آن جوهر پخته می‌شود غلتک‌های آن بسیار داغ می‌شود که سرد کردن این غلتک‌ها به وسیله سرمایش جذبی انجام می‌شود.
همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های موجود در صنایع پزشکی دستگاه MRI است که برای درست کار کردن، نیاز به خنک شدن دارد و خنک شدن آن توسط این دستگاه صورت می‌گیرد.
یکی از کاربردهای لیزر برش دادن فلزات است که در هنگام استفاده از لیزر برای انجام این کار، حرارت زیادی تولید می‌شود. با استفاده از سرمایش جذبی می‌توان این حرارت را کاهش داد. بهتر است به مدت ۱۰ دقیقه قبل از شروع کار دستگاه سرمایش جذبی را روشن کنید.
کاربرد سرمایش جذبی در خانه
نیاز به سیستم تهویه مطبوع در هر خانه‌ای یکی از مهم‌ترین نیازهای آن خانه می‌باشد، اگر دارای منبع تولید کننده حرارت ارزان درون منزلتان هستید می‌توانید از دستگاه سرمایش جذبی برای ایجاد تهویه مطلوب در منزلتان استفاده نمایید. محل قرار گرفتن دستگاه سرمایش جذبی در قسمت بیرون ساختمان می‌باشد. لازم به ذکر است بدانید علاوه بر دستگاه سرمایش جذبی، دستگاه سرمایش تراکمی نیز در بازار وجود دارد که این دستگاه از انرژی الکتریکی برای تولید سرما استفاده می‌کند. استفاده از دستگاه سرمایش جذبی درون منزل مزایایی دارد که عبارتند از:
کاهش هزینه‌های برق؛ دستگاه سرمایش جذبی از منبع حرارتی برای تولید سرما استفاده می‌کند و مصرف برق بسیار پایینی دارد.
کاهش تولید گازهای مضر؛ میزان تولید گازهایی مانند کربن دی اکسید توسط دستگاه سرمایش جذبی بسیار پایین است.
کاهش عوامل مخاطره آمیز محیط زیست مانند CFC؛ دستگاه سرمایش جذبی به دلیل استفاده از گاز مبرد خطری برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند؛ اما دستگاهی مانند سرمایش تراکمی از موادی مانند CFC استفاده می‌کند که این مواد تخریب لایه ازن را در پی دارد.
دستگاه سرمایش جذبی در بیمارستان
بیمارستان یکی از مکان‌هایی است که داشتن دستگاه تهویه مطلوب در آن دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. استفاده از سرمایش جذبی در بیمارستان علاوه براینکه باعث ایجاد هوای مطبوع درون آن می‌شود مزایای فراوانی دارد که عبارتند از :
صرفه جویی در مصرف برق
کاهش مصرف انرژی توسط تجهیزات برق اضطراری؛ در بیمارستان به دلیل کار کردن دستگاه‌های مختلف با برق، وجود سیستم برق اضطراری ضروری و لازم است. با استفاده از دستگاه سرمایش جذبی می‌توانید هزینه‌های این تجهیزات را به طور چشمگیری کاهش دهید.
کاربرد سرمایش جذبی در رستوران
در مکان‌های عمومی مانند رستوران و کافی‌شاپ که محل رفت و آمد افراد مختلفی می‌باشد استفاده از یک سیستم تهویه مناسب علاوه بر اینکه باعث جلب مشتری می‌شود، از لحاظ بهداشتی نیز دارای اهمیت می‌باشد. یکی از مناسب‌ترین وسایل تهویه برای رستوران دستگاه سرمایش جذبی است که این دستگاه با سرد کردن آب رستوران و کمک به سیستم‌های تهویه موجود در این محل باعث بهبود وضعیت تهویه در آن می‌شود. اگر قصد خرید این دستگاه را برای رستوران دارید باید عوامل مختلفی مانند فضای رستوران را در نظر گرفته و با توجه به آن دستگاه سرمایش جذبی مناسب را خریداری کنید.
فروشگاه اینترنتی ونداد تجهیز به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، گرمایشی، سرمایشی و موتورخانه، پمپ و سیستم های آبرسانی، استخر سونا و جکوزی، تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید تجهیزات تهویه مطبوع از جمله انواع کولر و داکت اسپلیت ،  هواساز ،  چیلر ، برج خنک کننده  و فن کویل  دارید، می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش ونداد تجهیز تماس بگیرید.

انواع راه های تصفیه هوای منزل

امروزه درصد بالایی از افراد جامعه در شهرهای بزرگ و صنعتی زندگی می‌کنند. زندگی در شهرهای بزرگ نیز دارای مزایا و معایبی است. دسترسی به امکانات مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، و درمانی از مزایای شهرنشینی است. اما از طرف دیگر، معضلاتی همچون تراکم جمعیت، ترافیک، و مشکلات زیست‌محیطی جزو معایب زندگی شهری است.

یکی از مهمترین معضلات شهرنشینی، آلودگی هوا است. شهرهای بزرگ و صنعتی اغلب دارای مشکل آلاینده‌ها، ذرات معلق، و انواع آلاینده‌ها در هوا هستند. برای حل معضل آلودگی هوا نیز دولت‌ها و شهرداری‌ها دست به فعالیت‌های مختلفی می‌زنند. اما خود شهروندان نیز می‌توانند با انجام اقداماتی، به بهبود کیفیت هوا کمک کنند. اما به هرحال، آنچه برای شهروندان کلانشهرها اهمیت دارد، کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هواست، بخصوص هوای داخل منزل و محل کار است.
راه حل صنعتی این مشکل، استفاده دستگاه‌های تصفیه هوا، یکی از بهترین روش برای از بین بردن الودگی‌های هوا هستند. این دستگاه‌ها قادرند تا ۹۹.۹۷% آلودگی‌های هوا را از بین ببرند. دستگاه‌های تصفیه هوا در انواع مختلف و با ویژگی‌های گوناگون موجودند و شما می‌توانید با انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب، کیفیت هوای داخل منزل و محل کارتان را بهبود ببخشید. 

 در کنار این راه حل، نکات و راه های ساده تری هم هست که در دسترس همه است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

تصفیه هوا با گیاهان

استفاده از گل و گیاه در داخل منزل و محل کار، مزایای فراوانی دارد. یکی از مزایای اصلی این گیاهان خانگی و آپارتمانی، در کنار زیبایی و طراوت بخشیدن به محیط، تصفیه هواست. برخی از گیاهان می‌توانند آلاینده‌های هوا را از بین ببرند و به نوعی هوا را تصفیه کنند. برخی از این گیاهان عبارتند از:
  1. پاپیتال
  2. سرخس برگ شمشیری (سرخس بوستون)
  3. آلوئه‌ورا
  4. گیاه عنکبوتی
  5. گل داوودی
  6. اکالیپتوس
  7. نخل پروانه
  8. گیاه مارپیچی
  9. آگلونِما
  10. فیکوس بنجامین

تصفیه هوا با استفاده از اسانس‌ها و عطرهای گیاهی

گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارند که استفاده از آنها می‌تواند آلودگی هوا را کمتر کند. استفاده از اسانس‌ها و عطرهای این گیاهان باعث می‌شود که رشد باکتری و ویروس در هوا کند شده یا بطور کلی متوقف شود. برخی از این اسانس‌ها که به تصفیه هوا و افزایش کیفیت آن کمک می‌کنند عبارتند از:

  1. آویشن
  2. اکالیپتوس
  3. دارچین
  4. سرکه
  5. رزماری
  6. لیمو
  7. گریپ فروت
  8. گل میخک
  9. برگ چای

تصفیه هوا با باز کردن در و پنجره

یکی از راه‌های طبیعی و متداول برای بهبود کیفیت هوای داخلی منزل، باز کردن و در و پنجره است. این کار به تهویه و گردش هوا کمک می‌کند. البته باز کردن در و پنجره در روزهایی که وضعیت آلودگی هوای بیرون در حد هشدار است توصیه نمی‌شود. اما بهرحال، در مواقعی که هوای بیرون مناسب است، باز کردن درها و پنجره‌ها باعث گردش هوا و ورود هوای مطلوب و تازه به خانه می‌شود و این، یکی از عوامل مهم در تصفیه هوای خانه است. اینکه پنجره‌ها در کجای ساختمان تعبیه شوند تا هوا به خوبی در داخل منزل به گردش درآید هم نکته مهمی است که باید به آن توجه کافی داشت.

ادامه مطلب را در مجله ونداد تجهیز مطالعه کنید.

مقایسه و خرید مینی چیلر و داکت اسپلیت

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر (Mini chiller) همان طور که از نامش پیداست، یک چیلر کوچک با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از ۲۰ تن تبرید) می باشد. دستگاهی برای تولید آب سرد که اصلی ترین استفاده آن تامین سرمایش ساختمان های مسکونی است. مینی چیلر در دسته چیلرهای تراکمی قرار می گیرد که معمولاْ در واحدهای مسکونی، تجاری و اداری کوچک کاربرد دارد.

همان طور که در بالا گفتیم مینی چیلر، همان کوچک شده چیلر و طرز کار آن مشابه چیلر است. مینی چیلر در ساختمان هایی که می خواهیم سرمایش و گرمایش مستقل داشته باشند کاربرد دارند و مشکلات مربوط به موتورخانه مرکزی را از بین می برد.

دستگاه مینی چیلر، کم صداتر از چیلر بوده و غالبا ظرفیت آن کمتر از ۱۰ تن تبرید است. در واقع معمولا ظرفیت مینی چیلرها بین ۲ تا ۱۰ تن تبرید است در حالی که در خانواده چیلرها این بازه بین ۱۰ تا ۱۰۰۰ تن تبرید است.

داکت اسپلیت چیست؟

در خانواده تجهیزات سرمایشی پرکاربرد این روزها داکت اسپلیت طرفداران خاص و البته زیادی دارد. داکت اسپلیت یکی از سیستم های رایج HVAC برای ساختمان های مسکونی و اداری به حساب می آید که از دو یونیت جداگانه تشکیل شده است:

  • یونیت خارجی که همان کندانسینگ یونیت است و شامل کمپرسور و کندانسور است در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود.
  • یونیت داخلی (هوارسان) که داخل ساختمان و در فضای سقف کاذب تعبیه می گردد.

داکت اسپلیت نیز از سیکل تبرید تراکمی بهره می گیرد. مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی بوسیله خط لوله مسی راهی یونیت داخلی شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش DX می شود. از سوی دیگر، جریان هوای تازه ورودی به یونیت داخلی پس از فیلتر شدن از روی کویل عبور کرده و بعد از کاهش دما از طریق مسیر کانال کشی شده، در اتاق ها و یا فضاهای دیگر توزیع می گردد.

ادامه مطلب را در مجله ونداد تجهیز دنبال کنید. 

شرکت ونداد تجهیز با داشتن تیمی فنی و متخصص به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه عرضه و فروش انواع تجهیزات سرمایشی، گرمایش و موتورخانه، تهویه مطبوع و تصفیه آب و هوا فعالیت دارد و تلاش می کند تا بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را از آن هموطنان و صنعتگران نماید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در زمینه تجهیزات تأسیساتی می توانید با کارشناسان فروش ونداد تجهیز تماس بگیرید.